lördag 17 december 2011

Jordärtskockssoppa

Min favoriträtt är ju som snart alla vet: soppa. I torsdags bjöds det på jordärtskockssoppa när mina mammakompisar var på besök. På något vis känns jordärtskockssoppa lite lyxigt eftersom man ofta äter det som förrätt, men det går ju alldeles utmärkt att äta som huvudmål.

Så här på vintern är det perfekt med jordärtskockor eftersom det är säsong för det i väntan på vårens primörer.



Jordärtskockssoppa
4 portioner som huvudrätt och 8 portioner som förrätt
400 g jordärtskocka
4 potatisar
1 gul lök
½ vitlök solo (motsvarar 1 klyfta vanlig vitlök, tror jag)
smör till stekning
1 l vatten
2 buljongtärningar
½ tsk torkad chili
½ dl vitt vin
1 ½ dl grädde
salt och peppar

Hacka lök och vitlök. Skala jordärtskockor och potatis och dela i bitar. Bryn lök och vitlök i smöret. Lägg i potatis och jordärtskockor och häll i buljongen. Krydda med chilin och låt koka i 15 minuter eller tills potatisen och kockorna är helt genomkokta. Mixa soppan slät med stavmixer. Häll i vin och grädde och smaka av med salt och peppar. Låt soppan koka upp.

Garnera gärna soppan med lite färsk timjan, jag hade ingen hemma idag och garnerade istället med tunt skivad purjolök.

Detta kan ju bli ett tips till nyårsmenyn! Eller som vardagslyx!

2 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Soppan ser jättegod ut, jag gillar Jordärtskockssoppa. Ett tips, ni som har trädgård, plantera ett stånd, så har ni jordärtskockor livet ut. Tänkte prova på balkongen nästa år.
    /Ingalill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra idé,synd att jag inte har någon balkong. Men jag kanske kan skörda hos dig? =)

      Radera